الزام صنایع به احداث نیروگاه خورشیدی تا کف ۱ درصد از برق مصرفی

موتور نیروگاه سازی صنایع فعال شد

msg28803831 1252
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید برق در جهان ۳ برابر می‌شود؛ از این میزان ۹۱ درصد از آن از انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود. احداث شهرک‌های خورشیدی در کشور آغاز شده و به گفته معاون وزیر نیرو اکنون صنایع به دنبال نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات هستند.

۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در منطقه کوهپایه اصفهان و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در حال احداث است. سیدزمان حسینی، مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر گفته است که در پی استقبال صنایع از این طرح، هم اکنون ظرفیت پیش‌بینی‌شده از ۱۰ هزار مگاوات به ۱۵۴۰۴ مگاوات افزایش‌یافته که در قالب ۳۶ ساختگاه پیگیری می‌شود. احداث ۵۸۲۶ مگاوات از این ظرفیت در استان‌های سمنان، اصفهان، کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی وارد مرحله عملیاتی شده است.

بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع باقدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف‌اند معادل یک درصد از برق موردنیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. قانونی که مصوب اردیبهشت ۱۴۰۱ بوده و می‌گوید اگر صنعتی یک درصد از برق موردنیاز خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تأمین نکرد، درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه شود.
این میزان البته در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد ۵درصد می‌رسد.

طبق قانون مبالغ فوق ضمن تفکیک از قبوض برق، به میزان پنجاه‌درصد با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی مستقیماً صرف خرید تضمینی برق تجدیدپذیر می‌شود، ۲۵ درصد هم پس از واریز به‌حساب خزانه‌داری کل کشور به‌حساب معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور واریز می‌شود تا صرف حمایت از آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها و سایر موارد مرتبط با توسعه برق گردد. مابقی نیز از طریق خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرف پرداخت تسهیلات کم‌بهره به بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌مقیاس می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .