برق جای نفت را میگیرد

قرن بیست و دوم، قرن برق

msg28803831 1440
در اینستاگرام “نیرو نویان” هم ببینید

اگر قرن بیست و یکم قرن نفت بوده، قرن بیست و دوم قرن برق است. پیش‌بینی می‌شود در کشورهای پیشرفته جی ۸ برق در محدوده ۲۰ تا ۲۱ درصدی از سبد انرژی مصرف‌کننده برسد، تا بیست سال دیگر هم این سهم به بالای ۴۰ درصد می‌رسد.

علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که مسائل زیست‌محیطی جدی‌تر شده و تا چندی دیگر سرمایش و گرمایش هم برقی می‌شود و موضوع ممنوع کردن اجاق‌گاز هم حتی مطرح است.

سازمان ملل اعلام کرده که از شرایط «گلوبال وارمینگ» عبور کرده‌ایم و به «گلوبال بولینگ» رسیده‌ایم. موضوع صرفاً برق سبز نیست و موضوع زنجیره‌های سبز مطرح است. درحالی‌که ما پتانسیل بالایی برای انرژی خورشیدی داریم، اما این نکته مهم وجود دارد که نیروگاه خورشیدی و بادی در هر مکانی قابل احداث نیست. به همین منظور کشورها در شرایطی که ذخیره‌سازی بسیار هزینه‌بر است، به دنبال اتصال شبکه کشورها هستند و کشوری مانند ایرلند همواره در حال انتقال انرژی به کشورهای دیگر است.

تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه موضوعی است که بارها از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران مطرح شده، اما واقعیت این است که تاکنون برنامه‌ریزی دراین‌خصوص نداشته‌ایم و تنها به رؤیاپردازی پرداخته‌ایم.

ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و از طرفی اختلاف افق داخل ایران دو ساعت است و بین کشورهای شمالی و جنوبی ایران اختلاف الگوی مصرف جدی وجود دارد؛ این یعنی اوج پیک مصرف کشورهای شمالی آنها زمستان است و کشورهای همسایه جنوبی نیاز بسیار بالایی در تابستان به برق دارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .