دسترسی به برق در سال ۲۰۲۳ اندکی بهبود می‌‌‌یابد

به نقل از دنیای‌اقتصادانتظار می‌‌‌رود تعداد افرادی که به برق دسترسی ندارند در سال ۲۰۲۳ اندکی کاهش یابد. این تفسیر بخشی از حمایت آژانس بین‌‌‌المللی انرژی از اولین سرمایه‌‌‌گذاری جهانی توافق‌نامه پاریس است که در آستانه COP۲۸، کنفرانس بعدی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، در پایان سال ۲۰۲۳ نهایی خواهد شد.

پاندمی ‌‌‌و بحران انرژی جهانی که به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین رخ داد، ضربه محکمی ‌‌‌به پیشرفت در بهبود دسترسی به برق در جهان وارد کرد. تعداد افراد بدون دسترسی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار در چند دهه گذشته افزایش یافت و با حدود ۶ میلیون افزایش به حدود ۷۶۰ میلیون نفر رسید. این شکست عمدتا در جنوب صحرای آفریقا متمرکز بود، جایی که امروز چهار نفر از هر پنج نفر بدون دسترسی برق در آنجا زندگی می‌‌‌کنند.داده‌‌‌های نیمه اول سال ۲۰۲۳ نشان‌‌‌دهنده یک چرخش خوشایند است. پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود تعداد افرادی که در سراسر جهان به برق دسترسی ندارند تا پایان سال جاری به ۷۴۵ میلیون نفر کاهش یابد. در جنوب صحرای آفریقا، پس از سه سال متوالی افزایش، تعداد افراد بدون دسترسی در سال ۲۰۲۳ در مسیر تثبیت است. پیشرفت در اقتصادهای در حال توسعه در آسیا نیز قرار است از سر گرفته شود، البته با سرعت بسیار کمتری نسبت به دوران قبل از سال ۲۰۱۹.

آخرین داده‌‌‌ها و تجزیه و تحلیل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی (IEA) همچنین نشان می‌‌‌دهد که عقب‌نشینی سال ۲۰۲۲، اگرچه هشدار‌دهنده است، اما می‌‌‌توانست بدتر هم باشد. اقدامات اقتصادی که توسط برخی از دولت‌‌‌ها در آسیا و آفریقا انجام شد، تلاش‌‌‌ها برای اتصال خانوارها از طریق راه‌‌‌حل‌‌‌های شبکه و خارج از شبکه را تقویت کرد و به تعدیل کاهش دسترسی به برق در سال گذشته کمک کرد. در آفریقا، افزایش بدهی‌‌‌های شرکت‌‌‌های برق ملی، منابع مالی موجود برای گسترش دسترسی را محدود کرد.

بین سال‌‌‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، بسیاری از شرکت‌‌‌های خدماتی آفریقایی هزینه‌‌‌های مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه نگه‌‌‌داشتن انرژی برای کاربران را متحمل شدند و این به سطوح بالای بدهی منتج شد. این، همراه با اختلالات زنجیره تامین، پروژه‌‌‌های توسعه شبکه را با مشکل مواجه کرد. در نتیجه، تعداد افرادی که در این قاره از طریق اتصال به شبکه یا ریز شبکه به برق دسترسی پیدا کردند تا ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. همچنین عقب‌‌‌نشینی در تقریبا ۸۰ درصد از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، به‌‌‌ویژه در جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سودان، تانزانیا و اوگاندا مشاهده شد.

ادامه خبر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .