رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان تاکید کرد، مناطق خشک به سمت تولید انرژی خورشیدی روند

ممکن است در نگاه اول تابش آفتاب و گرمای طاقت‌فرسای آن تهدیدی غیرقابل‌کنترل به نظر آید، اما این تهدید طبیعی می‌تواند فرصتی برای تولید انرژی خورشیدی و ایجاد درآمد برای ساکنان مناطق خشک ایران باشد. رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران ضمن تأکید بر استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق خشک معتقد است که تبدیل تهدید به فرصت کاری است که در بیابان‌های شرقی کشور از قرن‌ها اجرایی شده است.

قرن‌ها پیش اهل بیابان‌ها بادهای مخرب، را تبدیل به فرصت کردند و با آسبادها و به‌کارگیری انرژی باد در جهت تولید ثمر گرفتند. حمیدرضا ناصری با تأکید بر اینکه مسئولان باید به این باور برسند که ایران یک کشور بیابانی است و الگوی توسعه در آن باید مبتنی بر ظرفیت‌های این سرزمین باشد، خاطرنشان کرد: نگاهی به آمار گرم‌ترین نقاط جهان نشان می‌دهد که ایران در پهنه آسیا و جهان یکی از داغ‌ترین نقاط را در دل بیابان لوت خود جای‌داده است.

سیل بخش اعظم گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای عمدتاً صنعتی بیانگر این موضوع است که توسعه صنعتی علاوه بر پیامدهای مثبت با نتایج منفی نیز همراه است. در این میان مصرف سوخت‌های فسیلی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای و درنتیجه گرم‌شدن زمین قلمداد می‌شود.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران، با تغییرات اقلیمی فرکانس بروز خشکسالی‌ها افزایش‌یافته است و پوشش گیاهی طبیعی و تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی در معرض تهدید واقعی قرار گرفته‌اند. کمبود آب و البته حفر هزاران‌هزار حلقه چاه در مناطقی که بارندگی کمی دارند، سفره‌های آب زیرزمینی بخش زیادی از دشت‌های ایران را تخلیه کرده است و نتیجه آن نیز فرونشست زمین در شهرهای بزرگ مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور چون اصفهان شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .