هر مگاوات نیروگاه خورشیدی ۲۵ میلیارد تومان هزینه دارد

طبق آنچه از سوی دولت اعلام شده ۶ سازوکار تأمین مالی در حوزه تجدیدپذیرها به‌کارگرفته‌شده که نگاه دقیق به این جزئیات بیانگر آن است که می‌توان به آینده برق سبز در ایران امیدوار بود. هم‌اکنون توسعه یک نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه دارد و با مدل‌های شش‌گانه در نظر گرفته شده توسط دولت برای تأمین مالی هزینه سرمایه‌گذاری بین ۲ تا ۵ سال بازمی‌گردد.

WhatsApp Image 2023 11 02 at 13.26.48

درحالی‌که ایران دارنده ۱۸درصد از میادین گازی و دومین دارنده منابع گاز طبیعی جهان است و ۲۲ پالایشگاه با ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب مشغول تولید گاز در کشور هستند، مصرف ۳۰درصدی نیروگاه‎ها و بیش از ۴۴درصدی بخش خانگی و تجاری از کل تولید گاز کشور، سهم صنایع از گاز تولیدی را به‌رغم پتانسیل این بخش برای ایجاد ارزش‌افزوده در اقتصاد، محدود کرده است.

بر اساس برآوردها و باتوجه‌به ناترازی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان گذشته، انتظار می‌رود این ناترازی در سال جاری نیز ادامه‌دار باشد و بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گازی به ثبت برسد. یکی از دلایل این ناترازی، رشد سرسام‌آور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعبی بخش خانگی در مصرف گاز است و درحالی‌که صنایع کشور به گاز به‌صورت انرژی و همچنین خوراک پتروشیمی نیازمند هستند، قطعی گاز بیش از بخش خانگی، صنایع و بنگاه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

بنا بر اظهار فعالان پتروشیمی، عدم‌النفع واحدهای تولیدی به دلیل قطع گاز ۷ میلیارد دلار است و عملاً این فرایند باعث شده است تا درآمد ارزی کشور نیز به همین میزان کاهش پیدا کند. این میزان خسارت غیر از ضرر صنایع فولادی و سیمانی است. در سال گذشته و بنا بر اعلام وزارت نیرو به دلیل ناترازی گاز، این وزارتخانه برای تأمین برق کشور مجبور به مصرف سوخت مایع بوده است. مصرف این سوخت بنا بر آمار این وزارتخانه، علاوه بر تبعات زیست‌محیطی و آلایندگی، نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است.

۴ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .