وعده تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر چه شد؟ 

photo 5818728685560249770 y
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

حدود ۲۰ سال است که سازمان و سازوکاری برای انرژی تجدیدپذیر در کشور تشکیل‌شده است و در این ۲۰ سال مجموع انرژی تجدیدپذیر تولیدشده حدود ۹۰۰ مگاوات است، با وجودی که وزارت نیرو در ابتدای دولت سیزدهم وعده داده بود که طی ۴ سال ۱۰ هزار مگاوات به این ظرفیت اضافه شود، اما به نظر می‌رسد که صرفاً این عدد ۲درصد رشد کرده است.  اوایل آبان‌ماه پارسال وزارت نیرو ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۹۷۰ مگاوات اعلام کرده بود. تا فروردین امسال هم ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور با رشد حدود ۲ درصدی به رقم ۱۰۲۸.۰۵ مگاوات رسید.

سیدهاشم اُورعی استاد دانشگاه شریف و رئیس هیئت‌مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران معتقد است رسیدن به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات انرژی نو در هر کشوری طی دوره چهارساله امکان‌پذیر است. بااین‌حال کارنامه دولت نشان داده که این وعده‌ها به‌زودی عملیاتی نمی‌شود. به گفته اُورعی در صورت ادامه روند فعلی ۲۰۰ سال زمان می‌برد تا ما به ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی برسیم.  سهم بازار انرژی فعلی تحت منابع انرژی تجدیدناپذیر است.

انرژی خورشیدی، باد و دیگر منابع تجدیدپذیر انرژی باید با صنعت سوخت فسیلی که به‌خوبی تثبیت شده است، رقابت کنند. حتی باوجوداینکه دولت برای انرژی خورشیدی تخفیف و سایر حمایت‌ها را ارائه کند، لیکن باز هم صنعت سوخت‌های فسیلی از حمایت گسترده دولت برخوردار است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .