۳۰ سال دیگر تولید برق ۱.۶ برابر می‌شود

سهم تجدیدپذیرها در تولید برق در جهان بالا رفت و در ایران کاهش یافت

در سال ۲۰۰۰ میلادی سهم انرژی تجدیدپذیر بادی و خورشیدی از کل انرژی اولیه در ایران و جهان به ترتیب برابر با ۰.۰۱ و ۰.۰۹درصد بوده، اما عدم‌توجه به توسعه انرژی تجدیدپذیر در ایران باعث شده تا این اختلاف بیشتر شود، به‌نحوی‌که در سال ۲۰۲۲ سهم تجدیدپذیر بادی و خورشیدی از کل انرژی اولیه در دنیا به ۵.۳۳‌‌‌‌‌درصد رسیده و این عدد در ایران کمتر از ۰.۱۶درصد است.

photo 5927229545256173093 y
در اینستاگرام “نیرو نویان” هم ببینید

بررسی وضعیت تولید برق از منابع مختلف نیز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از برق جهان توسط سوخت‌های فسیلی و به‌خصوص زغال‌سنگ تأمین می‌شود. تازه‌ترین گزارش بازوی پژوهشی مجلس از سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در دیگر کشورها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۹ به بعد میزان تولید برق خورشیدی و بادی در جهان سرعت یافته، به‌نحوی‌که در سال ۲۰۲۱، تولید برق از منابع تجدیدپذیر برابر با ۳۶۰۰ تراوات ساعت بوده که برابر با ۱۶.۵درصد از کل برق تولیدی جهان است و از سهم انرژی هسته‌ای پیشی گرفته است. رشد برق تجدیدپذیر در سال‌های اخیر شدت گرفته و میزان تولید آن در سال ۲۰۲۲ با ۱۴.۷درصد رشد، به ۴۲۰۰ تراوات ساعت رسید که عددی قابل‌توجه است. این به آن معنا است که در حال‌حاضر تولید برق تجدیدپذیر در جهان دوبرابر انرژی هسته‌ای و حدوداً برابر با برق‌آبی است و با این روند به‌زودی با تولید برق از منابع گازی برابر خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال۲۰۵۰ میلادی، میزان تولید برق حدود ۱.۶برابر خواهد شد و تولید برق از منابع تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با شیب زیادی به‌عنوان نخستین منبع تولید برق شناخته خواهند شد. منابع در دسترس، مهم‌ترین عامل در انتخاب سبد تولید برق کشورها است و برای مثال سبد تولید برق در کشورهای آمریکایی، تنوع بیشتری را نسبت به سایر کشورها دارد. برای مثال با اینکه بخش گازی سهم بزرگی در همه کشورهای قاره آمریکا دارد اما برخی از این کشورها با داشتن مقادیر آب فراوان، بخش برق‌آبی خود را نیز گسترش داده‌اند. در کشورهای اروپایی، سبد تولید برق نیروگاه‌ها بیشترین تنوع و سهم را به خود اختصاص داده‌اند اما با این وجود به دلیل کمبود منابع گازی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شده و به بیش از ۲۰درصد نیز رسیده‌است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .