انرژی خورشیدی میتواند جای نفت را برای ایران بگیرد

عموم جامعه ایران را به‌عنوان یک کشور نفت خیر می‌شناسند، اما در حوزه انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی داریم به‌نحوی‌که در سال ۹۰ یکی از کارشناسان آلمانی در سفر به ایران و بازدید از ظرفیت‌های تابش خورشیدی ایران اظهار کرد، ایران با این ظرفیت انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد.

هرچند در حال حاضر هم بیش از ۶۶ درصد از منابع مصرف انرژی جهان از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود، اما سهم سوخت‌های فسیلی به‌تدریج روبه‌کاهش است و انرژی‌های تجدیدپذیر سهم بیشتری از تولید و مصرف انرژی در جهان را طی سه دهه آینده به خود اختصاص خواهند داد.

WhatsApp Image 2024 04 30 at 10.00.38 1
در اینستاگرام “نیرو نویان” هم ببینید

در بیست و هشتمین اجلاس کاپ که در امارات برگزار شد، نمایندگان ۱۹۸ کشور در این اجلاس حضور داشتند و قریب به یکصدو پنجاه کشور نیز در سطح رئیس‌جمهور، پادشاه یا نخست‌وزیر و وزرا در این اجلاس حاضر بودند، توافق کردند به‌عنوان هدف اصلی میزان گرمایش جهانی را تا افق ۲۰۵۰ در محدوده ۵/۱ درجه سانتی‌گراد هدف‌گذاری کنند و تا افق ۲۰۳۰ نیز تولید انرژی در حوزه تجدیدپذیرها را با رشد سه برابری توسعه دهند.

ظرفیت نصب شده جهانی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ۳ هزار گیگاوات است که با توافق فعلی این میزان باید به ۱۱ هزار گیگاوات افزایش یابد و فعالیت‌های مربوط به حوزه بهره‌وری انرژی نیز دوبرابر شود تا اهداف کنترل گرمایش جهانی محقق شود. در حال حاضر ۱۵ درصد از منابع مصرفی انرژی خانگی جهانی از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و این شاخص در بخش صنعت ۱۷ درصد و برای بخش حمل‌ونقل نیز ۴ درصد است که در این بخش با رشد بسیار بالایی مواجه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *