تجدیدپذیرها؛ تنها راه برون‌رفت از بحران خاموشی

97 10 c23 2210 1

به نقل از دنیای اقتصاد:  تا یک دهه پیش موضوع انرژی‌های تجدید‌پذیر به عنوان یک ضرورت تلقی نمی‌شد و صرفا تحقیقات آکادمیک را به ذهن‌ها متبادر می‌کرد چون این دیدگاه که ما برخلاف بسیاری از کشورها از منابع عظیم نفت و گاز برخورداریم، روی همه باورها سایه افکنده بود اما گذر زمان نشان داد که صرف ذخایر انرژی به هیچ عنوان تضمینی برای تامین انرژی نیست؛ کما اینکه بر اساس سند تولید و مصرف گاز طبیعی در افق ۱۴۲۰ در صورت ساخت نیروگاه حرارتی، اصولا گازی برای تخصیص به این نیروگاه‌ها وجود ندارد؛

بنابراین قوانین لازم و مشوق‌هایی برای احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در نظر گرفته شد و استفاده از انرژی‌های پاک برای تولید برق توسط سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل عمل نکردن دولت به تعهدات قانونی از جمله اجرا نشدن قوانین حمایتی از جمله ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، سرمایه‌گذاری در این حوزه با رکود شدید مواجه شد تا شاهد سهم بسیار اندک تجدید‌پذیرها از تولید برق باشیم و امروز در حالی صحبت از پیک تابستان ۱۴۰۲ می‌کنیم که به طور حتم دولت همچنان برای جلوگیری از خاموشی بخش خانگی، برق صنایع را محدود و قطع می‌کند.

حال باید پرسید در این شرایط چه راهکاری پیش روی صنایع قرار دارد؟! کارشناسان معتقدند تنها گزینه موجود برای رفع مساله راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدید‌پذیر توسط صنایع است؛ در واقع با توجه به اینکه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بیشترین بازدهی را در فصل تابستان و ساعات پیک مصرف برق دارند، می‌توانند ضمن رفع دغدغه خودشان، سهم عمده‌ای در رفع ناترازی تولید و مصرف برق ایفا کنند. البته این مهم در صورتی محقق می‌شود که دولت و نهادهای تصمیم‌گیر در پیک مصرف، تامین برق صنایعی را که نیروگاه تجدید‌پذیر احداث کرده‌اند، تضمین کند.

در همین خصوص دبیر انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر معتقد است: بیشترین محدودیت شبکه برق در پیک تابستان اتفاق می‌افتد و این دوره اختلاف مصرف بسیار بالایی با سایر ماه‌های سال دارد؛ از طرفی در پیک مصرف از ساعت ۱۲ ظهر تا ۹ شب شاهد بیشترین میزان مصرف هستیم و سایر ساعات از فشار شبکه بسیار کاسته می‌شود و جالب اینجاست که نیروگاه‌های خورشیدی از ۷ صبح تا ۷ شب و نیروگاه‌های بادی در اغلب مناطق از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بیشترین تولید را دارند. بر این اساس چنانچه صنایع بتوانند با ایجاد نیروگاه‌های تجدید‌پذیر برق موردنیازشان را در این ساعت‌ها تامین کنند، در سایر ساعات شبانه‌روز مشکلی نخواهند داشت.

ادامه خبر

۴ دیدگاه

  1. یکی از چالش‌های مطرح شده اینه که نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بیشتر در ساعات خاصی تولید انجام میدن. باید راهکارهایی برای توازن تولید این نیروگاه‌ها با نیازهای مصرفی جامعه در تمام ساعات در نظر گرفت.

  2. در فصل های پیک مصرف، تجدیدپذیرها کمک زیادی برای تامین برق میتونند بکنند ولی دولت هم باید تضمین هایی بده تا صنایع با خیال راحت تر بتونند سرمایه گذاری کنند!

  3. به این هم باید توجه کرد که ذخیره‌سازی انرژی و مدیریت هوشمند شبکه می‌تواند به بهره‌وری بیشتر از این منابع کمک کند.

  4. تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر علاوه بر تأثیر مثبتی که بر محیط‌زیست داره از نظر اقتصادی هم میتونه به تنوع منابع درآمدی کشورها و کاهش وابستگی به نفت و گاز کمک کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *