درآمد نیروگاه خورشیدی

درآمد نیروگاه خورشیدی

به ۵ روش میتوان از احداث نیروگاه خورشیدی کسب درآمد کرد:

روش اول(ماده ۶۱):

ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی است که ۲۰ ساله است و بر اساس این ماده تا سقف ۳ مگاوات جهت احداث نیروگاه خورشیدی قرارداد بسته میشود.

ماده ۶۱ به ۴ بخش تقسیم بندی میشود:

  • معیشتی که تا سقف ۵ کیلووات است و نرخ آن ۲۲۰۰ تومان است.
  • ۲۰ کیلووات و کمتر ۱۷۵۰ تومان است.
  • ۲۰ تا ۲۰۰ کیلووات ۱۶۵۰ تومان است.
  • در شرایط خاص ۲۰۰ کیلووات تا ۳ مگاوات ۱۶۵۰ تومان است.(شرایط خاص شامل اینکه زمین در شهرک صنعتی یا شهرک خورشیدی باشد و یا زمین برای خود شخص باشد.)

بالاتر از ۳ مگاوات با نرخ ۸۹۰ تومان محاسبه میگردد که صرفه اقتصادی ندارد.

روش دوم(ماده ۱۲):

ماده ۱۲ برای نیروگاه های ۱ مگاوات به بالا کاربرد دارد. تفاوت آن با ماده ۶۱ این است که صاحب نیروگاه نمیتواند زمین را خودش انتخاب کند بلکه ساتبا تعدادی ساختگاه را به مناقصه می‌گذارد. سقف قیمت مناقصه ۶.۹ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت برای ۶ سال اول است و بعد از گذشت ۶ سال میتوان برق تولیدی را  در تابلو سبز بورس انرژی (حداقل به میزان ۳۰ درصد تولید) و یا در بازار عمده فروشی برق فروخت. در حال حاضر سقف قیمت خرید برق در بازار عمده فروشی ۱۰۶ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

معاملات در تابلوی سبز در فصل تابستان به دلیل مزیت عدم خاموشی که تابلوی سبز دارد، با نرخ ۳۵۰۰ تومان است و در سایر فصول حدودا ۱۵۰۰-۱۶۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

روش سوم(فروش در بورس):

برقی که در بورس فروخته میشود به دلیل مزیت عدم قطعی، در فصل تابستان، با نرخ ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت معامله میشود. در سایر فصول  به منظور رفع تعهد ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان است. بر اساس این قانون، صنایع بالای ۱ مگاوات در سال اول (۱۴۰۲) ۱% و طی مدت  5 سال، ۵% از برق مصرفی خود را باید از طریق تجدیدپذیرها تامین کنند. اگر درصد مشمول را از طریق تجدیدپذیرها تامین نکنند، به نرخ متوسط خرید تضمینی برق تجدیدپذیر (که در حال حاضر۱۹۹۱ تومان است) جریمه میشوند.

روش چهارم و پنجم(صادرات و رمز ارز):

این دو روش قانون خاصی ندارند و یک توافق دو طرفه هستند.

۲ دیدگاه

  1. خیلی جامع و کامل تمام روش ها رو شرح دادید،ممنونم. به نظر میرسه که انتخاب بهترین روش بستگی به عوامل مختلفی داره مثل اندازه نیروگاه و محل قرارگیری.

  2. اگه صنایع نیازهای انرژیشون رو از طریق ماده ۱۶ تامین کنند هزینه هاشون به طور چشمگیری کاهش پیدا میکنه ولی مستلزم توجه هم از طرف صنایع و هم دولت هستش.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *