سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی از نفت جلو می‌زند

msg49969109 903
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

هزینه روی انرژی پاک تحت‌تأثیر بحران انرژی جهانی، افزایش پیدا کرده و طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی امسال برای نخستین‌بار از نفت، پیشی خواهد گرفت.

 به‌ازای هر دلاری که در سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری می‌شود، حدود ۱.۷ دلار (۱.۵۸ یورو) در انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌شود.

 انتظار می‌رود که با سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، فناوری‌های کم‌کربن، سهم ۹۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری در تولید برق داشته باشند. با این اتفاق پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی پمپ‌های حرارتی و خودروهای برقی پس از افزایشی که سال گذشته داشتند، در سال ۲۰۲۳، یک‌سوم رشد کند.

 اگرچه بسیاری از شرکت‌های سوخت فسیلی سال میلادی گذشته، سودهای کلان کم‌سابقه‌ای را تجربه کردند؛ اما بیشتر این پول به‌جای استفاده در عرضه، صرف پرداخت سود نقدی سهام، بازخرید سهام و بازپرداخت بدهی شده است.

 بر اساس برآوردها به‌زودی منابع نفتی جهان به پایان می‌رسند و به همین دلیل، دولت‌ها به دنبال انرژی جایگزین هستند. انرژی باد، خورشید و دیگر اقسام انرژی تجدیدپذیر شاید همان آلترناتیوی باشد که دنیا از آن در آینده برای تأمین انرژی بهره خواهد برد. ازاین‌رو در کشور ما نیز باتوجه‌به برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی و همچنین بادهای موسمی مناسب برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، این ضرورت مطرح شد و حتی برنامه‌هایی مانند تکلیف دولت به تولید حداقل ۵ درصد از برق کشور از منابع تجدیدپذیر به عنوان یک چشم‌انداز مورد تاکید قرار گرفت، اما در عمل به دلیل فقدان جذابیت سرمایه‌گذاری شاهد تحقق این اتفاق مهم نبوده‌ایم.

۳ دیدگاه

  1. این اطلاعات نشان میده که تغییرات در صنعت انرژی از دید سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها هم جذابیت داره و این خیلی خوبه

  2. این تغییر نشان‌دهنده عوض شدن الگوی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است. احتمالا به دلیل کاهش درآمدهای نفتی سرمایه‌گذاران به انرژی‌های پاک روی آوردند.

    • دقیقا همینطوره سرمایه‌گذاران در حال حاضر به دنبال فرصت‌هایی هستند که علاوه بر بازدهی مالی، به تحقق اهداف اجتماعی هم کمک کنند. این انتقال از سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک می‌تواند تاثیر خوبی در این مورد داشته باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *