تابش اشعه فرابنفش (UV)

thm 782 90815 510

به نقل از پیام ما: «وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است.» این جمله را «سمیه رفیعی»، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرده. او اما نگفته در این روزها که موج گرمای گسترده سراسر کشور را فرا گرفته این اشعه در استان‌های جنوبی و مرکزی به چه میزان است؟ استان‌هایی که اشعه UV بیشتری می‌گیرند و البته در این میان آموزش مواجه با این اشعه هم در آنها جدی نبوده.

این در حالی است که علی گورانی، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به «پیام‌ما» می‌گوید بیشترین مقدار شاخص اشعه فرابنفش عدد ۱۱ است که ریسک بسیار بالایی برای سلامتی دارد و این شاخص در بسیاری از استان‌های کشور به غیر از پایتخت وجود دارد؛ اما هیچ آموزش درست و قوانین دقیقی برای مواجه با آن تدوین نشده و مدتهاست سامانه «اعلام شاخص پرتو فرابنفش» مشغول به کار نیست و از ۹ ماه قبل اپلیکیشن Sun smart از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه شده و در حال حاضر مردم در ایران هم با نصب آن می‌توانند از میزان این اشعه مطلع شده و حفاظت از خود را جدی بگیرند. اتفاقی که بسیاری از آن بی‌اطلاعند.

علی گورانی، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت: سال گذشته سازمان بهداشت جهانی اپلیکیشنی به نام Sun smart را فعال کرده و به صورت ماهواره‌ای میزان اشعه فرابنفش در هر نقطه از جهان مشخص است. این اپ در نیمکره شمالی زمین بسیار خوب جواب داده و در ایران هم مردم می‌توانند این اپ را نصب کرده و از آن استفاده کنند و با وجود آن دیگر نیازی به سامانه‌های پایش هم دیگر وجود ندارد.

در چهار فصل این اشعه وجود دارد. ولی در تابستان که خورشید عمودی می‌تابد بیشتر است اما در زمستان هم شاهد آن هستیم اما حفاظت در زمستان هم اصلا جدی نیست. حتی در روزهای ابری اشعه فرابنفش از لابه لای ابر به ما می‌رسد و افراد فکر می‌کنند چون خورشید نیست اشعه‌ هم نیست که تصوری اشتباه است.

لینک خبر

اما در عین حال یکی از مزیت های ازدیاد تابش خورشید مناسب بودن محل مورد نظر جهت احداث نیروگاه خورشیدی است.

به نقل از برق نیوز: کشور ایران در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش بالای ۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.

لازم است به این نکته توجه شود که به خاطر بازده مبدل و تلفات، میزان انرژی روزانه دریافتی از پنل های فتوولتاییک باید بیش از میانگین بار روزانه باشد.

در تصویر کشور ایران که در ادامه ارائه‌شده، با توجه به رنگ هر منطقه می‌توانید پتانسیل تابشی میزان ساعات تابش خورشید (Peak Sun Hours)PSH را تعیین کرد. برای نمونه، پتانسیل خانه ای در تهران حدوداً ۵.۴ به دست می‌آید. برای شهر‌های شمالی این مقدار کمتر است و برای شهر‌هایی مثل کرمان و فارس و… بیشتر است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این پارامتر تابش ماکزیمم روزانه را نشان می‌دهد. بدیهی است که در طول روز از صبح تا غروب، آفتاب و تابش وجود دارد، اما حداکثر نیست. در صبح و عصر کمتر است و در ظهر به حداکثر می‌رسد. PSH نشان می‌دهد که اگر به‌طور متوسط ۹ ساعت آفتاب در هرروز سال وجود داشته باشد (مثلاً تابستان ۱۲ ساعت و زمستان ۶ ساعت) این مقدار معادل مثلاً ۵.۴ ساعت تابش ماکزیمم می‌باشد.

لینک خبر

یک دیدگاه

  1. اینکه در فصول غیرتابستانی هم باید در برابر اشعه فرا بنفش محافظت کرد نیازمند اطلاع رسانی گسترده به مردم هست چون خیلی ها از این مسئله مهم مطلع نیستند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .