خیزش اژدهای انرژی چین

ظرفیت تولید نیروگاه خورشیدی چین، ۳ برابر ایران

WhatsApp Image 2023 10 16 at 21.57.10
در اینستاگرام “نیرو نویان” هم ببینید

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چین، شتاب فراوانی گرفته و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در چین از ۲۲۴ مگاوات در سال ۲۰۰۱ به ۳۰۶ هزار مگاوات در سال ۲۰۲۱ رسید، عددی حدوداً سه برابر کل ظرفیت تولید برق ایران. جالب اینکه اداره ملی انرژی چین احداث نیروگاه‌های خورشیدی با رشد ثابت ۳۰ هزار مگاوات در سال را تا سال ۲۰۵۰ برنامه‌ریزی کرده است. در زمینه انرژی بادی نیز چین تا پایان ۲۰۲۱، ۳۲۹ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق بادی نصب‌کرده که بیشتر از مجموع کل اتحادیه اروپا است.

 شروع جدی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چین از سال ۲۰۰۶ آغاز شد، یعنی زمانی که شورای ایالتی قانون تجدیدپذیرها را تصویب کرد، بااین‌وجود با بازنگری این قانون در سال ۲۰۰۹، این قانون تا به امروز در حال اجرا است و شامل چهار سازوکار برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر است که عبارت‌اند از: اولاً تعیین هدف ملی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌گونه‌ای که اهداف میان‌مدت تا بلندمدت برای برق تولیدی انرژی‌های تجدیدپذیر از کل برق تولیدی، تعیین شده است. ثانیاً، خرید تضمینی برق به‌گونه‌ای که دولت برای تشویق توسعه صنعت تولید برق تجدیدپذیر، این برق را به‌صورت سالانه و با قیمتی مشخص خریداری می‌کند.

 ثالثاً، اجرای سازوکار اشتراک هزینه به‌گونه‌ای که این، ابزاری سیاستی برای حل مشکل شکاف قیمت بین قیمت تولید برق از منابع تجدیدپذیر و متعارف است. این ابزار قدرت رقابت برق تجدیدپذیر نسبت به سایر منابع متعارف تولید برق را افزایش می‌دهد و رابعاً، سیاست اولویت مالیاتی، به‌گونه‌ای که طبق قانون تجدیدپذیرها، دولت چین می‌تواند مشوق‌های مالیاتی را برای طرح‌های تولید برق تجدیدپذیر اعطا کند. این مشوق‌ها شامل تخفیف در مالیات ارزش‌افزوده و مالیات‌بردرآمد و همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .