نیروگاه خورشیدی، بهترین نیروگاه برای فولادسازان

msg49969109 846
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

بیشترین خاموشی‌های امسال برای فولادی‌ها بود. در چنین شرایطی که واحدهای فولادسازی هرساله با محدودیت انرژی روبه‌رو هستند، باید برای حل مشکل خود به‌صورت ریشه‌ای عمل کنند. در کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات در سال برق تولید می‌شود که علاوه بر این میزان، به ۱۰ هزار مگاوات دیگر برق نیاز است؛ موضوع آن است که ما در سال‌های گذشته چند نیروگاه جدید وارد مدار کرده‌ایم؟ نیروگاه‌های ما مربوط به ۳۰ سال گذشته هستند که در حال حاضر فرسوده شده‌اند؛ این در حالی است که ما از انرژی خورشیدی که جزو پاک‌ترین، ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین انرژی‌ها به شمار می‌روند، بهره نمی‌گیریم.

ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، به‌صراحت صنایع انرژی‌بر را مکلف کرده است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو، حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵درصد و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی خودشان احداث کنند.

در نگاه کلان، فولادسازان در جهان به دنبال جایگزین‌کردن منابع تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی هستند و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در پی این موضوع هستند که به سمت تولید فولاد باانرژی تجدیدپذیر و خورشیدی پیش بروند.

در سال‌های آینده، در سطح جهان چنین به نظر می‌رسد که پیشرفت‌های فناوری چنان پیش می‌رود که انرژی خورشیدی حتی ارزان‌تر از سایر منابع تولید انرژی تمام شود. در این راستا حتی عنوان شده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، خورشید به مهم‌ترین منبع انرژی برای تولید برق در بخش بزرگی از جهان تبدیل خواهد شد که البته این امر به نوبه خود تأثیر مثبتی بر محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی نیز به همراه دارد.

برخی کارشناسان فولاد همچون فرهاد منفرد معتقدند که کشور ما ایران ظرفیت‌های مناسبی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دارد که نتوانسته‌ایم به‌درستی از آن بهره بگیریم. ایران مطابق با نقشه سولاریس در بین کشورهایی قرار گرفته که تشعشع خورشیدی بالایی دریافت می‌کند. میزان تشعشع دریافتی سالانه برای ایران، چیزی حدود ۲ هزار کیلووات‌ساعت بر مترمربع است که ما از آن بهره‌ای نمی‌گیریم، در مقابل در کشوری مانند ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد و چندان تشعشع پذیر نیست، شرکت فولاد اردمیر ۳۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده، اما ما کماکان بر استفاده از انرژی‌های فسیلی تأکید داریم.

۲ دیدگاه

  1. به نظر من در حال حاضر که بیشترین خاموشی‌ها در صنعت فولادسازی رخ داده، استفاده از انرژی خورشیدی، می‌تواند به حل مشکلات انرژی در این صنعت کمک زیادی بکند. استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی جدید با تکنولوژی‌های پیشرفته، باعث کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی میشود.

  2. مفید بود. از نظر اقتصادی انتقال به انرژی خورشیدی نه تنها می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد، بلکه فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت ایجاد می‌کند. با افزایش تقاضا برای تجهیزات و تکنولوژی‌های خورشیدی، شرکت‌های فولادسازی می‌توانند به عنوان تامین‌کننده‌های اصلی در این زمینه شناخته شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .