۸ سال دیگر گازی برای نیروگاه‌های حرارتی جدید نیست

برق خورشیدی ارزان‌ترین برق تولیدی

طی یک دهه سهم انرژی خورشیدی با بیشترین رشد از ۸.۷ به ۳۹.۶ درصد رسیده است. حتی خاورمیانه به‌عنوان قطب تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی، مجبور است تا ۲۰۳۰ بخش عمده‌ای از برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند.بااین‌حال در کشور ایران انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموع برق تولیدی کشور، سهم یک‌درصدی را به خودش اختصاص داده است.

0e8f6003 e761 49eb 8b2b 911424a05cc1
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

بخش عمده سبد انرژی اولیه کشور (بیش از ۹۵ درصد) در حال حاضر مرکب از گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی است.

بر اساس سند تولید و مصرف گاز طبیعی در افق ۱۴۲۰ در صورت ساخت نیروگاه حرارتی، اصولاً گازی برای تخصیص به این نیروگاه‌ ها وجود ندارد، آن هم در شرایطی که کشور از ناترازی انرژی رنج می‌برد و سریال خاموشی‌ها برق در صنایع و کشاورزی ادامه‌دار شده است.مشکل اساسی و نخست کشور در بحث انرژی «یارانه پنهان» است. قیمت واقعی و عادلانه برق ما ۲۵۰۰ تومان برای هر کیلووات است اما داریم آن را ۱۰۰ تومان می‌فروشیم.

برق خورشیدی ارزان‌ترین برق تولیدی است. اما ما برق را از برق خورشیدی هم ارزان‌تر می‌فروشیم و قیمت اصلی سوخت را لحاظ نمی‌کنیم.سوخت در نیروگاه‌های حرارتی کشور ما رایگان در نظر گرفته می‌شود، در واقع گازی که قسمت صادراتی آن در کشور بالای بیست سنت برای هر مترمکعب است؛ برای نیروگاه‌های ما ۲۵ تومان (یعنی ۲۵ تک تومانی) حساب می‌شود.

در چند سال اخیر باتوجه‌به چالش‌هایی که به‌ویژه در بخش صنعت پیش‌آمده، شرایط برای یک‌سوم برق مصرفی کشور در صنایع فرق کرده است. سیاست دولت طی چند سال اخیر برای جبران بخشی از ناترازی، قطع برق صنایع در پیک مصرف تابستانه بوده است.وزارت نیرو امسال عملکرد و سیاستش را در این زمینه شفاف کرده تا صنایع تولیدی پرمصرف همچون معادن، صنعت فولاد، پتروشیمی و پالایشگاهی امسال برق را باید با قیمت کیلووات پایه، ۱۲۰۰ تومان تهیه کنند. این عدد سال قبل ۶۰۰ تومان بوده است؛ یعنی پله‌پله یارانه را از صنایع حذف می‌کند.

۳ دیدگاه

  1. تعیین قیمت مناسب برق و سوخت‌ چالشی هست که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. تعیین قیمت‌ها باید به نحوی باشه که هم تولید کنندگان انرژی سود کنند و هم مصرف‌کنندگان بتوانند به طور عادلانه از آن استفاده کنند.

  2. مسئله انرژی در ایران بیشتر از یک مشکل اقتصادی به نظر می‌رسد. باید به سمت تغییر سیاست‌ها در جهت حمایت از منابع تجدیدپذیر حرکت کرد تا از این پتانسیل استفاده شود.

  3. کاملا درسته، تحول به سمت منابع تجدیدپذیر ضروری هست. این تغییر روش در تولید انرژی می‌تواند به عنوان یک فرصت بزرگ برای توسعه اقتصادی کشور به شمار بیاید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NNQ Videos .