کسری گاز ۶۳۰ میلیون مترمکعب تا سال ۱۴۲۰

msg95352979 1120
در اینستاگرام <<نیرو نویان>> هم ببینید

مدیرعامل شرکت «نیرو نویان قشم» :
عدم النفع صنایع از خاموشی بالاتر از خرید برق به قیمت جهانی!

ارقام خرید برق در بورس به قیمت جهانی نزدیک شد.

ناترازی ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاواتی برق معضلی نیست که یک‌شبه به وجود آمده باشد. آن‌چنان که کارشناسان عنوان می‌کنند کشور با ادامه روند کنونی مصرف گاز در سال ۱۴۲۰ روزانه با ۶۳۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در روز روبه‌رو خواهد شد. برای درک بهتر بزرگی این عدد کافی است بدانیم که امروز میانگین مصرف کشور روزانه ۵۲۰ میلیون مترمکعب است. اسفندیار زارعی، مدیرعامل شرکت «نیرو نویان قشم» به‌عنوان نخستین شرکت فعال در بحث احداث نیروگاه‌های خود تأمین معتقد است که اگر از امروز توسعه میادین گازی اتفاق بیفتد، تأمین این کسری بسیار سخت است و این به‌غیراز مسائل آلایندگی و زیست‌محیطی نیروگاه‌های حرارتی است.

عدم‌النفع صنایع از خاموشی‌ها به میزانی است که صنایع بزرگ وارد بورس شده‌اند و از تجدیدپذیرها به نرخ ۳۷۰۰ تومان برقی را که از دولت به قیمت هر کیلووات ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند، خریداری کنند. اسفندیار زارعی، معتقد است که صنایع به این نتیجه رسیده‌اند که خرید برق به قیمت کیلوواتی ۱۲۰۰ تومان برای تولید به‌صرفه است و این باعث شده که ارقام به قیمت‌های جهانی که حدود ۵ تا ۸ سنت است، برسد.

به گفته کارشناسان حوزه صنعت، در هفته ۲۳۵ میلیون دلار عدم‌النفع ناشی از خاموشی‌ها به صنایع تحمیل می‌شود، زیانی که بسیار بیشتر از قیمت برق خریداری حتی به نرخ جهانی است. زارعی در همین رابطه با قیاس هزینه برق در نیرو نویان گفته است: «هزینه‌های برق در ۳۲ کارخانه زیرمجموعه هلدینگ ما کمتر از یک درصد هزینه‌های تولید است و افزایش این هزینه باعث نگرانی نمایندگان فروش یا سازنده مسکن و مصرف‌کننده نهایی محصولات هلدینگ ما نمی‌شود، اما زمانی که محصول تولیدی، خط تولید از ۱۰۰درصد کاهش پیدا کند هزینه‌ها بالاسری و عدم‌النفع قطعی برق تأثیری مخرب‌تری دارد.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *